Vad ska man säga?



Det har varit mycket prat om motivation och pepp till att söka jobb. Har bett er att söka och hugga på allt mellan A och Ö. Hålla alla dörrar. Vara drivna. Bla bla. Men hur ska man egentligen söka? Hur går det egentligen till när man lämnar in sitt cv? Det är nu frågor som jag faktiskt tänker ta tag i en gång för alla.

Vi kan säga att jag rent hypotetiskt söker jobb face-to-face på Uffes Kaviarbutik. För att underlätta i mitt exempel, så kommer jag att utgå ifrån hur det brukar vara vanligtvis när man söker. Undantag kan alltså förekomma.

(Går in i butiken och letar upp första bästa anställd som jag får syn på)
Jag: Hej! Joakim heter jag. Jag söker den som är personalansvarig här.

Anställd: Hej! Det är Ulf du söker och han är på kontoret, jag ska hämta honom.

Jag: Vad bra, tack så mycket!

(Tar naturligt ett steg framåt och sträcker fram handen för att presentera mig)
Jag: Hej! Joakim Forsberg heter jag.

Ansvarig: Hej hej! Du hade sökt efter mig hörde jag?

Jag: Ja, precis. Det är nämligen som så att jag ser mig om efter nytt jobb och tänkte därför kolla ifall ni möjligtvis är i behov av någon ny personal?

Ansvarig: Jaså, vad trevligt! Nja, för tillfället så är vi faktiskt inte ute efter någon ny personal. Vi har rätt nyligen anställt lite folk, så just nu har vi inte några lediga platser.

Jag: Okej okej, nej det kan jag förstå. Vet du när ni möjligtvis kan tänka er att ta in mer folk?

Ansvarig: Ja, det brukar vanligtvis bli framåt jul och nyår (som ett exempel) som vi behöver lite extra personal.

Jag: Jaha okej, men det är ju toppen! Då kanske jag kan ta och återkomma då?

Ansvarig: Ja, det kan du absolut göra!

Jag: Toppen! Jag har förövrigt med mig mitt cv här, som jag tänkte att du kanske ville kolla på?

Ansvarig: Självklart, det kan jag ta och titta igenom!

(Ser till att avsluta det hela snyggt och professionellt.)
Jag: Jättebra! Då får jag ta och tacka så mycket för mig och jag hoppas att vi hörs en annan gång!

Sammanfattning: Precis som jag nämner ovan, så kan det självklart förekomma undantag. Ibland är personen du söker inte där, eller så är den inte alls intresserad av att prata med dig. Det beror helt på. Oftast är dom välbemötande och ju mer trevlig du är, desto trevligare är dom tillbaka. Sen som ni kanske märkte, så var jag rätt "på". Istället för att direkt tacka för mig, så valde jag att omvända det hela och fortsätta fråga saker. Det visar både intresse och engagemang.

Huvudsaken, enligt mig, är att vid själva mötet, inte lägga alltför stor vikt på cv:t. Stå in och vifta med det så fort du träffar den ansvarige. Lägg energi på nuet och försök föra ett så pass positivt och bra samtal som möjligt med den person du pratar. I slutet av samtalet, kan du väldigt naturligt erbjuda cv:t.

Och du, om personen säger "ja, vi söker faktiskt personal just nu" - kör, bara kör! Fick det svaret för några dagar sedan och blev rätt chockad, men då gällde det att bara ställa om. Fråga vad dom söker för tjänst, om det är deltid/heltid/extra, hur många som har sökt osv. Var förbered på att den ansvarige vid detta skede kommer att ställa en hel del motfrågor, som t ex "har du någon kassavana?". Sälj dig själv. Men gör det ärligt och rakt!

Ni kan det här! Det gäller bara att tro på sig själv, vara positiv och ge järnet till 110%. Jobbet ska bli ditt.

Kommentarer
Postat av: dadda

Sv: Tack! =) Det kommer upp massa bilder från själva fotograferingen.



Ja det är underbart med fotografering. Om du har det som ett stort intresse tycker jag du ska satsa på en systemkamera. Det behöver inte vara någon extrem utan det kan vara canons enklaste tillexempel eos 1000d. Men optiken är det som ger bilder ett djup och gör bilder riktigt bra, och det är bra optik som saknas på digitalkameror. Ett litet tips! :)

2011-04-15 @ 12:12:54
URL: http://www.dadda.nu
Postat av: dadda

Sv: Oj! Det var en bra vinst! =) Minns du vad kameran hette?



Nej, om man inte har ett brinnande intresse så, så behöver man ju inte lägga pengar på det haha. Men om du nångång ändrar dig så ligger canon eos 1000d på 4000kr =)



Javisst! Ska ta och göra det nu! =) Du får gärna kika in på min blogg nu och säga vad du tycker om en smakprovsbild från en fotografering igår.

2011-04-15 @ 12:47:50
URL: http://www.dadda.nu
Postat av: Jossan

sv: jaa, USA är väl bäst! ;D



har du några tips om man är 16 år och söker jobb? det är ju lite svårare när man inte är myndig och när man fortfarande studerar :/

2011-04-15 @ 13:11:58
URL: http://jodas.blogg.se/
Postat av: Jannika

hatar nya msn! haha :D

2011-04-15 @ 16:12:04
URL: http://jannikaivarsson.blogg.se/
Postat av: Nati

sv: Tack så jättemycket :D



Btw, väldigt intressant koncept du har på bloggen. Har aldrig sett något sånt förut :O skitbra tips ju!

2011-04-15 @ 22:17:02
URL: http://www.amorsito.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0