Svar på frågor #3



Har du något tips ifall man är under 18 och ska söka jobb?

- Det beror helt och hållet på vad man söker för typ av jobb. Mitt första riktiga jobb var på McDonald's som 18-åring. För att ta dom som ett exempel, så vet jag att dom mer än gärna anställer skolungdomar. Du får ifrån 16-års ålder ingå avtal om anställning och själv bestämma över din arbetsinkomst. Så, det finns egentligen ingenting som säger att du inte som omyndig kan gå ut och söka jobb. Ifall du söker ett jobb på sidan om skolan, så kan jag rekommendera att du hör dig för på t ex en närliggande matbutik eller café. Där behövs det mer än ofta extrapersonal eller liknande.

Är det någonting speciellt man ska tänka på innan man tackar ja till ett jobb?

- Innan du börjar jobba rekommenderar jag starkt att du, tillsammans med arbetsgivaren, skriver ett så kallat anställningsbevis. Detta ska innehålla allt det ni kommit överens om. Bland det första du ska göra innan du börjar ett jobb är att kolla om arbetsplatsen har ett kollektivavtal. Ett kollektivavtal är en överenskommelse mellan fackens och arbetsgivarnas huvudorganisationer. Ett kollektivavtal reglerar vilka arbetsvillkor som ska gälla och omfattar alla personer som jobbar på arbetsplatsen. Reglerna gäller bland annat lön, övertidsersättningar och försäkringar. Systemet med kollektivavtal ger trygghet och stabilitet både åt arbetsgivare och anställda. Man vet vilka villkor som gäller och hur löneutvecklingen kommer att se ut.

Vad ska jag göra och vart ska jag vända mig ifall jag precis blivit arbetssökande?

- Mitt tips är att du kontaktar Arbetsförmedlingen. Bäst är om du går in dit personligen och tar kontakt med en handläggare, så hjälper dom dig med allt det nödvändiga. Hos Arbetsförmedlingen får du sedan hjälp att komma tillbaka in i arbetslivet, eller om du för första gången söker jobb, hjälp att komma igång, helt enkelt. Via Arbetsförmedlingen kan du få hjälp med att skriva ett cv och personligt brev, samt hjälp med att få ekonomiskt stöd via t ex Försäkringskassan. Dessutom kommer du att få ta del av jobbcoacher, kurser, möten och mycket annat lärorikt. Så, om du blir arbetslös och därmed arbetssökande, deppa inte - ta tag i det direkt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0