Svar på frågor #2



Använder du dig av någon speciell taktik eller av något speciellt hjälpmedel när du söker jobb?
- Någon speciell taktik finns inte och har nog aldrig heller funnits. Hjälpmedelmässigt, så vill jag givetvis ge en hel del cred till Arbetsförmedlingen (även om jag precis skrivit in mig där). När jag söker jobb så går jag inte efter någon direkt mall, utan jag går på hur jag har gjort sedan tidigare och har även fått en hel del tips och tricks av både kompisar och jobbcoacher igenom åren.

Hur har jobbjakten gått än så länge? Har bloggen haft någon positiv effekt på ditt sökande?
- Än så länge så är jag relativt ny och färsk på arbetsmarknaden. Har hunnit söka en hel del jobb sedan jag blev arbetslös. Min första prio sedan dag ett, har alltid varit att ha en stabil och stark grund. Just därför har jag lagt ner oerhört mycket tid på både cv och personligt brev. Har för tillfället två jobb som är mer aktuella än några andra, men än så länge är jag fortfarande arbetssökande.

Bloggen har inte ännu hjälpt mig på något sätt. Dock ser jag bloggen som ett oerhört motiverande tidsfördriv på sidan om min jobbjakt. Genom att få skriva av mig och dela med mig av mina tankar och funderingar, skapar jag en större bubbla att tänka inom. Jag skriver till folk, folk skriver till mig. Det blir en bra ventilation. Som vi alla vet, så är jag definitivt inte ensam på arbetsmarknaden, så tillsammans kan man skapa ett större nätverk att kommunicera inom. Kan dock tillägga att bloggen börjar bli allt mer känd, i alla fall lokalt vad jag märkt. Så det är absolut positivt!

Har du några speciella framtidsplaner?
- Min framtid är ännu skriven i stjärnorna. Jag gillar inte att rusa i förväg, utan försöker att leva i nuet så gott som möjligt. Dock har man alltid en dröm om vad man vill jobba med. I alla fall en hyfsad sådan. För några år sedan, var jag helt insnöad på att bli idrottslärare. Älskar idrott och människor. Att få arbeta med dom båda samtidigt, vore ett enormt plus. På senare år, har jag dock fått en lite bredare bild vad det gäller jobb och utbildning. En del av mig vill bli journalist. En annan del av mig vill bli psykolog. Dom båda har rätt långa utbildningar, fram för allt den sistnämnda. Vad som händer och sker återstår att se, men för tillfället är det enbart jobb och självklart en bra lön som lockar.

Du har läst på Barn- och fritidsprogrammet. Vad kan man få för jobb efter gymnasiet tack vare det?
- Barn- och fritidsprogrammet är en oerhört bra linje. Det vill jag verkligen klargöra. Inte nog med att man lär sig mycket, så är det väldigt brett och täcker upp en hel del intressanta ämnen (tycker i alla fall jag). Efter gymnasiet, så kan man oftast få in en fot som t ex personlig assistent eller förskolelärare. Ibland krävs det en vidareutbildning, ibland inte. Min utbildning har en stark grund, speciellt för min egen del då jag läst med inriktning på ledarskap. Många av dagens jobb kräver att man kan visa ledaregenskaper samt jobba självständigt, vilket jag tack vare gymnasiet har lärt mig. 

Söker du något speciellt jobb för tillfället, eller är du öppen för förslag?
- Med tanke på min ovannämnda utbildning, så vore ett jobb med människor självklart toppen. Om det så handlar om ett jobb på dagis/förskola, eller någonting liknande, så skulle det absolut vara intressant. Men jag är dock alltid öppen för förslag. Tycker inte om att stänga dörren, så att säga, utan jag testar gärna någonting nytt. Inom de flesta jobb så lär man sig med tiden, så det ska inte vara någon konstighet. Ifall jag konkret ska slänga fram ett "drömjobb" för tillfället, så skulle jag hemskt gärna jobba i någon typ av butik. Om det så handlar om sport, kläder eller någonting annat. Men somsagt, är öppen för förslag och villig att lära mig!

Kommentarer
Postat av: F R I D A

Längtar du till helgen?:D

2011-04-14 @ 18:36:38
URL: http://fridamarianorman.blogg.se/
Postat av: Tildee

Sv; Jomen visst är den!

2011-04-14 @ 18:39:30
URL: http://majhimmlen.blogg.se/
Postat av: F R I D A

blogg.se :p

2011-04-14 @ 18:42:25
URL: http://fridamarianorman.blogg.se/
Postat av: Alex

Självklart! :D

2011-04-14 @ 19:09:12
URL: http://spyfrugan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0