Make a statement

Jag ska vara helt ärlig med er. Att söka jobb face-to-face är ingen direkt favorit. Det är ett oerhört bra sätt att visa framfötterna och även göra ett bra intryck på, men jag kan samtidigt tycka att det är lite jobbigt. Jämfört med att söka jobb via nätet, så är ett möte öga mot öga med en personalansvarige som en dödsdom. I alla fall ibland.

Kom att tänka på det hela, i och med att jag imorgon ska ut på allvar och jaga jobb. Har förvisso sökt jobb ett flertal gånger face-to-face tidigare, men det är ändå alltid lika nervöst. Hur som helst, så tänkte jag ta och dela med mig av lite tips på hur man bör gå till väga.

1. Var dig själv. En personalansvarige vill inte träffa en skådespelare/skådespelerska eller någon som överdriver allt han/hon säger och gör. En personalansvarig vill träffa dig. Se till att alltid vara dig själv till 110%. Försök att se personen framför dig med idén att det faktiskt är vem som helst (vilket det också är). Det kunde lika gärna vara din kompis. Var hellre dig själv och lyckas, än misslyckas genom att försöka vara någon annan.

2. Ta det lugnt. Att vara lugn inför en stundande jobbintervju eller cvinlämning, det är ingen lätt match. Jag personligen brukar ta några djupa andetag innan jag stiger in i hetluften. Försök att skaka av dig all nervositet och se mötet som vilket möte som helst. Behåll lugnet och se till att framförallt inte stressa upp dig själv. Samma här som punkten ovan, så vill den personalansvarige se en lugn och bekväm person. Blir du hetsig och pratar fort, så kommer antagligen han/hon att göra samma sak.

3. Visa intresse. Genom att bara kliva in i t ex butiken och presentera sig själv, är självklart att visa intresse. Det går dock att ta det hela ett steg extra. Var frågsam. Fråga hellre för mycket än för lite. Se till att vara sådär lagomt påläst om stället du söker jobb på. Försök att t ex på ett lagomt "smörigt" sätt prata gott om butiken. Om det är ditt största drömjobb - säg det! Vad har du att förlora? Ärlighet varar längst.

4. Gör dig själv unik. Alla människor är unika och speciella på sina olika sätt och vis. I det här fallet, gäller det att även här ta det hela ett steg extra. Innan du kliver in på arbetsplatsen, se framför dig att 150 andra personer redan har varit här före dig. Han du ska prata med, har flera gånger tidigare varit med om samma prat, samma frågor och samma cvinlämning. Det är nu dags för dig att sticka ut! Var annorlunda. Var rolig om så krävs. Men kom ihåg, var alltid dig själv. Den personalansvarige kommer en vacker dag att gå igenom de cvn han fått in. Har du gjort ett tillräckligt speciellt och bra intryck, så kommer han/hon att komma ihåg dig.

5. Ge inte upp. När man söker jobb, får man 8 av 10 gånger höra "nej vi söker ingenting, tack så mycket!". Istället för att vänliga tacka för dig, var lite påstridig. Visa återigen intresse. Dom må inte söka personal just nu, men fråga då "okej, vet du när ni kan tänkas ta in personal nästa gång?" och lägg även till "går det bra att jag kommer tillbaka då?". Som rubriken lyder "make a statement", dvs gör ett gott och starkt intryck helt enkelt!

You can do it!


Följ min blogg med bloglovin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0