Känn ingen skam

Var i kontakt med en läsare igår kväll. Hon berättade att hon brukar känna skam när hon ska ut och söka jobb. Jag känner faktiskt igen mig i det hon beskriver. Kan inte riktigt säga att jag har varit med om det själv, men jag vet med mig att många i min närhet sagt och känt desamma när dom sökt ett visst jobb.

Som jag har nämnt i tidigare inlägg, så ska man se jobbjakten som någonting roligt. Någonting spännande. Det är ingen höjdare att vara arbetssökande, det kan jag hålla med om. Men vilken stor marknad som finns tillgänglig. Jisses! I princip kan du bara "vraka och välja".

Men åter till själva skam-delen. Jag kan förstå att många känner en stor skam när dom går in t ex på en butik. Personalen i kassan kan på flera meters avstånd lukta sig till ett cv. Dom är van. Men nu ska man alltså gå in där och "snika" åt sig ett jobb. Det känns lite så. Man ska absolut inte tänka så, men det blir lätt så per automatik. Men samtidigt, vad finns det att förlora? Du är inte den enda som varit där och lämnat in sitt cv.

Folk i butiker och chefer i allmänhet, vet att folk står arbetslösa. Det är ingen direkt nyhet. Problemet kan vara att dom däremot är mätta. Mätta på cvn och ansökningsbrev. Då gäller det för dig att locka dom. Göra dom sugna på mer. Göra dom hungriga igen. Om du bara tror på dig själv, så är faktiskt ingenting omöjligt.

Det gäller dock att ha i åtanke, att man inte kan lyckas jämt. Men att försöka skadar inte. Hellre försöka och vinna, än att rulla tummarna hemmavid och förlora. Det är egentligen bara du som själv kan se till ifall du får dig ett jobb eller inte. Återigen så kommer inget jobb att ramla ner i din brevlåda. Hitta det! Fånga det!

Kommentarer
Postat av: jonna

men tack du. gaga is fine!



/jonna

2011-04-14 @ 17:37:57
URL: http://jonnamerita.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0