En kompis kompis

Alla känner alltid någon. Det är en sak ni ska ha i huvudet när ni är på jakt efter ett nytt jobb. Fråga nära och kära. Be dom därefter att fråga sina nära och kära. Låt det bli en enda stor kedja med kontakter. Till slut är det alltid någon som sitter på ett jobb eller två.

När jag kom ner till Jönköping i höstas och precis slutat på caféet, valde jag att gå runt exakt Överallt och söka jobb. Väl inne i en butik, fick jag gå in och prata på ett kontor med en personalansvarige. Vi slog oss ner och jag förklarade lite kortfattad om min situation. Efter att vi pratat ett tag, berättade han att han utan tvekan skulle anställt mig om han hade kunnat.

Jag var den trevligaste jobbsökaren han träffat hitills, men eftersom att han drev butiken tillsammans med sin familj, så fanns det dessvärre ingen möjlighet att ta in någon annan. Innan jag tackade för mig själv, så kollade han på mig och sa "men du, som tack för ditt besvär, ge mig ditt cv så kan jag skicka runt det till lite folk jag känner".

Om han sen gjorde det eller inte, det får jag nog aldrig veta. Men förstår ni principen? Jag fick inget jobb där, men tack vare min entusiasm och driv, fick jag honom att vilja dela med sig av mitt cv till andra. Många bäckar små, som man brukar säga! Så tänk på det, alla känner alltid någon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0